Brunt 1. generations S-tog

Sådan blev et brunt 1. generations S-tog til, i perioden 2006-2007

Dermed er der endnu mere københavnsk lokalhistorisk materiel i DMJK, til brug på det kommende anlæg og på kommende udstillinger i Spor0.dk -regi 

Af Morten Engelbrecht DMJK

Sideløbende med planlægningen og udformningen af Dansk Model-Jernbane Klubs anlæg i Albertslund, er der nu bygget modeller af københavnsk nærtrafikmateriel fra 1933 og 1936, som stilles til rådighed for kørslen på det kommende anlæg, og i første omgang med prøvekørsler på vores modulanlæg. 

Det drejer sig om et togsæt af et 1. generations S-tog MM 712 og en ombygget mellemvogn FS 912 som styrevogn. 

Bygningen af dette 2-vognstog har været fulgt af klubbens onsdagsbyggere i det sidste 1 ½ år. Jeg fik inspirationen til at bygge et S-tog, da jeg så Søren Sørensens samling af vognkasser, der indeholder næsten alle de brune S-togstyper. Da vi begge bygger vognkasser i karton, kunne jeg således med Sørens modeller som forbillede hurtigt komme i gang.

 

Stog1

 

Vognsider, skillevægge og vognbunden er bygget af Schöllehammer-karton, og siderne er forstærket med 2 mm gennemsigtig akryl, der også bruges som vinduesglas. Vognene er malet i de originale farver, indvendig med pensel og udvendig med spraymaling. Endvidere er vognene indrettet med sæder og passagerer undtagen ved motorophænget. Dekoder mm. er placeret under MM-vognen. 

Foruden front og slutlys (de karakteristiske to røde og en brandgul) er der installeret indvendig belysning, samt lys i destinations- og linieskilte.

 Stog2

 

Et er at bygge en vognkasse, men det øvrige, f.eks. bygning af boggier, motortransmission, isolering af hjul, installation af dekoder og sidst, men ikke mindst de små detaljer, der sætter prikken over i’et på en model som f.eks. udluftningsventiler til taget, kabelstik til vognenderne og påskifter, ja, det var mere end en papsnedker som mig kunne præstere. 

Men hjælpen var nær, og det er jo nogle af fordelene ved at være med i et klubfællesskab. 

Boggiesiderne købte jeg hos Odense Model Jernbane Klub, og Søren Kronholt har hjulpet mig med at bygge motor- og løbeboggierne samt isolering af hjulene. Installation af dekoder var Flemming Jeppesen mig behjælpelig med. Diverse udluftningsventiler til taget og kabelstik til vogneenderne har jeg fået fra Søren Sørensens lager af smådimser, og de originale påskrifter har Klaus Kongsted specialfremstillet. Derudover har jeg fået en masse inspiration og råd på vores onsdagsbyggemøder. 

Et er dog at bygge sådan et vogntog, noget andet er at få det til at fungere, og ligesom på de store baner har der været begyndervanskeligheder. Tre gange måtte jeg taget det under armen til Odense Model Jernbane Klubs anlæg før det kørte tilfredsstillende. Manglende vægt i MM-vognen, og problemer med dekoderen på grund af de mange pærer i vognene var væsentlige årsager til problemerne. 

Dermed kan klubbens ønske om en S-togsstrækning nu opfyldes, hvad enten S-toget skal køres manuelt eller med automatisk drift om nogle år. 

Der skal samtidig lyde en stor tak for den interesse, som mange har vist for dette projekt, og ikke mindst tak til de mange hjælpende hænder.